top of page

Povel Ramel biografi

Povel Ramel föddes den 1 juni 1922 i Stockholm, som Hans Folke Povel Ramel. Han kom från en anrik och förmögen familj med rötter i den svenska adeln, men trots detta präglades hans barndom av en lättsam och humoristisk inställning till livet. Familjen bodde i Östermalm och senare i Djursholm, där Povel växte upp i en kulturintresserad miljö. Hans far, Karl Ramel, var jurist, och modern Märta Tesch var musikalisk och uppmuntrade sonens intresse för musik och underhållning.


Redan i unga år visade Povel en talang för att underhålla. Han hade en stark fantasi och älskade att improvisera historier och melodier. Han lärde sig tidigt spela piano och experimenterade med att skriva egna låtar och texter. Musiken var en naturlig del av hemmet, och Povel utvecklade snabbt en känsla för melodi och rytm.

Povel Ramel och Brita Borg 1958. Foto: Scanpix. Färglagt foto.
Povel Ramel och Brita Borg 1958. Foto: Scanpix. Färglagt foto.

Trots sin humoristiska läggning var Povels barndom inte helt bekymmersfri. När han var åtta år gammal drabbades han av en allvarlig olycka då han halkade på en isfläck och slog huvudet i en sten. Olyckan ledde till skallskador och lång sjukhusvistelse, och han fick tillbringa en längre tid i konvalescens. Det var under denna period som han verkligen började odla sitt intresse för att skriva och skapa, eftersom han var tvungen att hitta sätt att underhålla sig själv medan han återhämtade sig.


Som tonåring blev Povel mer och mer intresserad av jazz och swingmusik, som vid denna tid började få genomslag i Sverige. Han lyssnade ivrigt på amerikanska artister som Fats Waller, Duke Ellington och Louis Armstrong och började själv spela jazzpiano. Han fascinerades av den rytmiska friheten i jazzen och såg möjligheter att kombinera denna stil med sin egen lekfulla humor.


Under andra världskriget, när Povel var i tjugoårsåldern, gjorde han sin första riktiga entré i underhållningsbranschen. Han började skriva kupletter och komiska visor och uppträdde i olika revyer. 1942, vid 20 års ålder, gjorde han sin officiella debut som revyartist med ett framträdande i en radiosändning. Hans texter utmärkte sig redan då genom sitt lekfulla, associativa språk och sinnrika rim.


Under denna period började Povel också samarbeta med andra musiker och underhållare. Han skrev texter och melodier för olika revyer och kabaréer, och hans namn blev snabbt känt i Stockholms nöjesliv. Han visade prov på en unik förmåga att kombinera avancerad ordlek med melodiska och rytmiska innovationer, något som gjorde att han stack ut från mängden i den svenska underhållningsvärlden.


Hans stora genombrott kom 1944 när han skrev och framförde kupletten Johanssons boogie-woogie-vals, en låt som på ett genialt sätt blandade den svenska vistraditionen med den moderna boogie-woogie-stilen från USA. Låten blev en omedelbar succé och etablerade Povel Ramel som en av landets mest nyskapande och humoristiska artister.


Efter framgången med Johanssons boogie-woogie-vals fick Povel fler möjligheter att synas och höras. Han började skriva och framföra egna shower och blev snart en efterfrågad artist i radio. Hans stil, som kombinerade intelligent humor med musikalisk skicklighet, var något nytt och spännande för den svenska publiken.


Under slutet av 1940-talet började Povel också samarbeta med andra framstående underhållare, däribland Martin Ljung och Brita Borg. Dessa samarbeten skulle visa sig bli långvariga och betydelsefulla för hans karriär. Tillsammans med dessa och andra artister utvecklade han en form av humoristisk underhållning som kombinerade musikalisk briljans med absurd och stundtals surrealistisk komik.


1949 startade Povel Ramel sitt eget nöjesbolag, AB Knäppupp, en satsning som skulle bli en milstolpe i svensk underhållningshistoria. Med Knäppupp skapade han en rad populära revyer och föreställningar som satte en ny standard för humor och musikalisk underhållning i Sverige.


Den första Knäppupp-revyn, Akta Huvudet, hade premiär 1952 och blev en stor succé. Föreställningen visade upp Povels hela register som artist – från ekvilibristisk ordkonst till musikalisk parodi och komiska sketcher. Showen introducerade även en rad nya artister som skulle komma att bli centrala i Knäppupp-gänget, bland annat Martin Ljung och Gunwer Bergkvist.


Knäppupp-revyerna blev snabbt en institution i svenskt nöjesliv och lockade en bred publik. Povel experimenterade ständigt med nya former och uttryck, och hans shower var fyllda av ordlekar, nonsensrim, musikaliska pastischer och oväntade vändningar. Han vågade utmana konventionerna och leka med språket på ett sätt som ingen annan gjort tidigare i svensk underhållning.


Ett av de mest älskade inslagen i Knäppupp-revyerna var Povels egna nummer, där han ofta framförde sina låtar vid pianot. Han hade en unik scennärvaro och en förmåga att fånga publikens uppmärksamhet genom sin karisma och sitt lättsamma men ändå genomtänkta sätt att framföra sina texter.


Under 1950-talet fortsatte Povel att producera revyer och föreställningar, samtidigt som han också spelade in skivor och medverkade i radio och TV. Hans popularitet växte stadigt, och han blev en av Sveriges mest folkkära underhållare.


Povels låtar från denna period blev snabbt klassiker. Visor som Far jag kan inte få upp min kokosnöt, The Gräsänkling Blues och Titta det snöar visade på hans bredd och hans förmåga att skapa både finurliga och melodiskt starka stycken. Han kunde skriva allt från stillsamma, poetiska visor till fartfyllda och absurda låtar som fick publiken att skratta högt.


En av Povels största styrkor var hans förmåga att blanda olika musikstilar och skapa något helt nytt. Han hämtade inspiration från jazz, schlager, klassisk musik och amerikansk populärmusik, och han gjorde det med en humoristisk och lättsam ton som aldrig blev banal.


Under denna period utvecklade Povel också sin sceniska stil. Han hade en avslappnad och naturlig utstrålning som gjorde att han kunde hantera både stora och små scener med samma självklara närvaro. Han var en mästare på att improvisera och kunde snabbt anpassa sig till publikens reaktioner, vilket gjorde hans föreställningar dynamiska och levande.


Vid sidan av sina framgångar i revy- och nöjesvärlden fortsatte Povel att skriva musik och texter för andra artister. Han var en av de mest eftertraktade låtskrivarna i Sverige, och hans melodier framfördes av några av landets största artister.


Hans texter var ofta fulla av språkliga krumbukter och oväntade ordlekar, men de hade också en djupare nivå av intelligens och insikt. Povel kunde med lätt hand fånga vardagens absurditeter och mänskliga svagheter på ett sätt som både roade och berörde.


Povel Ramel hade nu etablerat sig som en av de största inom svensk underhållning, och hans inflytande på humor och musik i Sverige var enormt. Men han var långt ifrån färdig. Under de kommande åren skulle han fortsätta att utveckla sitt konstnärskap och skapa ännu fler oförglömliga verk.

Under 1950-talet befäste Povel Ramel sin position som en av Sveriges mest nyskapande och inflytelserika underhållare. Hans revyer blev en institution inom svenskt nöjesliv, och hans unika stil fortsatte att fascinera och roa publiken. Med Knäppupp-revyerna skapade han en scen där ordlek, musik och absurd humor smälte samman på ett sätt som aldrig tidigare skådats i svensk underhållning.


Efter framgången med Akta Huvudet 1952 fortsatte Povel att utveckla sina revyer och kom 1954 med I hatt och strumpa, som blev en ännu större succé. Här visade han återigen prov på sin virtuositet inom både text och musik. Med nummer som Far jag kan inte få upp min kokosnöt, en svensk version av en redan populär engelsk låt, och Tjo vad de va livat i holken, skapade han humoristiska pärlor som satte sig i det svenska folkets medvetande. Han visade också sin förmåga att blanda högt och lågt genom att kombinera burlesk humor med poetiskt finurliga texter.


Under denna tid hade Povel Ramel också en viktig krets av medarbetare och artister omkring sig. Martin Ljung, Brita Borg, Gunwer Bergkvist och Yngve Gamlin var några av de namn som ofta återkom i hans föreställningar. Särskilt Martin Ljung blev en publikfavorit, känd för sina komiska roller i Povels revyer och sketcher. Ett av de mest älskade numren från denna period var monologen Ester, där Martin Ljung framförde en lång och alltmer absurd berättelse om en obestämd person vid namn Ester – ett nummer som levt vidare som en klassiker i svensk humorhistoria.


Knäppupp-revyerna fortsatte under hela 1950-talet och början av 1960-talet att turnera runt i Sverige. Povel och hans ensemble reste runt i tält och spelade för en bred publik, vilket var ovanligt vid en tid då revyer oftast spelades i fasta teatersalonger i storstäderna. Denna folkliga förankring bidrog till att göra Povel ännu mer älskad av svenska folket.


På 1960-talet började den svenska nöjesindustrin förändras. TV:n hade gjort sitt intåg i de svenska hemmen, och revytraditionen fick konkurrens av nya former av underhållning. Povel anpassade sig till de nya förhållandena genom att utvidga sitt konstnärliga register. Han började synas mer i TV, både som artist och programledare, och gjorde även radioprogram där han fick utrymme att utforska sin lekfulla humor i nya format.


Under denna period producerade han flera framstående revyer, bland annat Dax igen (1962) och Ta av dej skorna (1966). Ta av dej skorna blev en av hans mest framgångsrika föreställningar och innehöll några av hans mest kända låtar, såsom Varför är där ingen is till punschen?, The Sukiyaki Syndrome och titelmelodin Ta av dej skorna. Den sistnämnda var en satirisk betraktelse över samhällsnormer och regler, framförd med Povels karakteristiska blandning av absurd humor och musikalisk elegans.


Även om revyerna fortsatte att vara en central del av hans karriär, började Povel vid denna tid att intressera sig mer för andra konstformer. Han skrev musikaler och operetter, experimenterade med film och TV, och började också utforska litteraturen. Hans förmåga att förnya sig var en av hans största styrkor – han vägrade att fastna i gamla hjulspår och sökte ständigt efter nya uttryckssätt.


Under 1970-talet fortsatte Povel Ramel att vara en dominerande figur inom svensk underhållning. Han började nu göra mer personliga och finstämda framträdanden, där han ibland enbart ackompanjerade sig själv vid pianot. Hans texter blev mer reflekterande och fick en mer filosofisk ton, även om humorn alltid fanns kvar som en grundläggande ingrediens.


Under denna tid gav han också ut sina memoarer, där han berättade om sitt liv och sin karriär med den lättsamma och humoristiska ton som var hans signum. Memoarerna gav en inblick i hans kreativa process och hur han såg på konsten och underhållningens roll i samhället.


Vid sidan av sitt arbete som artist började Povel också engagera sig mer i att främja den svenska vistraditionen. Han var en stor beundrare av äldre svenska visdiktare, som Evert Taube och Karl Gerhard, och han såg det som sin uppgift att föra vidare denna tradition till nya generationer. Han höll föreläsningar, skrev artiklar och gjorde framträdanden där han lyfte fram visans betydelse i svensk kultur.


En av de mest betydelsefulla händelserna under denna period var hans 50-årsjubileum som artist 1972. För att fira detta gav han ut en dubbel-LP, Povel på Maximteatern, där han sammanfattade sin karriär i en serie liveinspelningar. Skivan blev en stor framgång och bevisade att hans humor och musik fortfarande hade en stark dragningskraft på publiken.


Trots sin långa karriär var Povel inte redo att trappa ner. På 1980-talet fortsatte han att uppträda och ge ut ny musik. Han återvände till scenen med nya föreställningar och samarbetade med yngre artister, vilket bidrog till att hålla hans musik och humor levande för nya generationer.


En av de mest uppmärksammade händelserna under 1980-talet var den stora hyllningskonserten Povel Ramel 60 år – Tänk dej en strut karameller, där några av Sveriges främsta artister samlades för att fira hans långa karriär. Konserten visade på den djupa respekt och kärlek som hans kollegor och publiken kände för honom, och den cementerade hans status som en av de största inom svensk nöjeshistoria.


Vid denna tid blev det också tydligt att Povel Ramels inflytande sträckte sig långt bortom den svenska scenen. Många av hans idéer och musikaliska experiment hade påverkat en hel generation av artister och komiker. Hans sätt att leka med språket, kombinera olika musikstilar och blanda humor med allvar hade blivit en del av den svenska kulturens DNA.


Under denna period mottog han flera utmärkelser för sitt arbete. Han blev invald i Svenska Akademiens musikaliska sektion, fick motta Kungliga medaljen för sina insatser inom kulturen och hedrades med flera prestigefyllda priser inom svensk nöjesindustri.


Även om Povel började dra ner på sitt offentliga framträdande under slutet av 1980-talet, fortsatte han att skriva och komponera. Han experimenterade med nya musikaliska former och arbetade på flera projekt som aldrig riktigt blev färdigställda. Han var ständigt nyfiken och ville alltid hitta nya sätt att uttrycka sig.


Under 1990-talet fortsatte han att ge ut musik och genomföra enstaka föreställningar, men han började också reflektera över sitt arv och sin plats i svensk nöjeshistoria. Han skrev ytterligare memoarer och deltog i flera dokumentärfilmer om sitt liv och sin karriär.


Vid denna tid började också en rad unga artister att hylla och inspireras av hans verk. Humorgrupper som Galenskaparna och After Shave, såväl som soloartister inom både musik och komik, refererade ofta till Povel som en av sina största inspirationskällor.


Även om hans fysiska framträdanden blev färre, förblev han en viktig del av svensk kultur. Hans sånger fortsatte att spelas på radio, hans revyer sändes i repris på TV, och hans inflytande märktes överallt där humor och musik kombinerades.


Povel Ramel var nu en levande legend, men han hade ännu mycket kvar att ge. Hans kreativa gnista hade inte falnat, och han fortsatte att överraska och glädja sin publik in på 2000-talet. Hans kärlek till ord, musik och humor förblev intakt, och han såg alltid fram emot nya projekt, även om åren började ta ut sin rätt.

Povel Ramel 1999, foto Kristina Steeg, bearbetning Entheta, licens Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Povel Ramel 1999, foto Kristina Steeg, bearbetning Entheta, licens Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Under 1990-talet och in på 2000-talet förblev Povel Ramel en omtyckt och respekterad kulturpersonlighet, även om han successivt trappade ner sina offentliga framträdanden. Trots att han passerat sjuttio fortsatte han att vara aktiv inom musik och underhållning, alltid med sin unika blandning av humor, intelligens och musikalisk finess. Han gjorde fortfarande framträdanden, om än i en lugnare takt än tidigare, och han förblev en central figur inom svensk kultur.


Vid denna tid började Povel reflektera mer över sin långa karriär och sitt konstnärliga arv. Han gav ut ytterligare en memoarbok, där han med sitt karakteristiska lekfulla och skarpa språk berättade om sitt liv och sina erfarenheter. Han delade med sig av både anekdoter och djupare reflektioner kring humor, musik och kreativitet, vilket gav läsarna en ännu djupare förståelse för hans konstnärskap.


Samtidigt började hans omfattande livsverk att hyllas på ett mer organiserat sätt. Hyllningsprogram och retrospektiva samlingsalbum sammanställdes för att hedra hans gärning. Ett exempel på detta var den stora CD-boxen Ramels klassiker, som samlade många av hans mest älskade låtar i nyutgåvor och gav både gamla och nya lyssnare en chans att återupptäcka hans musikaliska genialitet.


Under denna tid hedrades han också med en rad utmärkelser och priser för sina insatser inom svenskt nöjesliv. Han mottog Hedersguldbaggen för sina insatser inom svensk film och underhållning, samt flera hederspris vid Grammisgalan och andra kulturprisceremonier. Han blev även invald i Kungliga Musikaliska Akademien, en bekräftelse på hans betydelse inom den svenska musiktraditionen.


Trots att han började dra sig tillbaka från rampljuset var Povel fortfarande en inspiration för många yngre komiker och musiker. Hans unika sätt att hantera språket, kombinera olika musikstilar och balansera det intelligenta med det absurda var något som många efterföljare försökte efterlikna. Artister som Hasse Alfredson, Tage Danielsson, Magnus Härenstam och Brasse Brännström hade redan tidigare talat om hans inflytande på deras humor, och även yngre generationer av komiker och musiker, som Babben Larsson, Robert Gustafsson och Henrik Dorsin, uttryckte sin beundran för hans verk.


År 2000 fick Povel Ramel ännu en stor hyllning när han blev föremål för en omfattande turné och konsertserie där hans musik framfördes av några av Sveriges främsta artister. Denna hyllningsföreställning blev en stor succé och visade hur tidlös och älskad hans musik fortfarande var.


Povel själv fortsatte att komponera och skriva, även om han i allt högre grad valde att göra det i sitt eget tempo och utanför offentligheten. Han tillbringade mycket tid med sin familj och njöt av ett lugnare liv efter årtionden av intensivt turnerande och uppträdande.


Trots sin stigande ålder behöll han sin kvicka humor och sitt lekfulla sinne, något som märktes i de enstaka intervjuer han fortfarande gav. Han kunde fortfarande överraska med snabba ordlekar och oväntade kommentarer, och han förlorade aldrig sin känsla för rytm och språkliga finesser.


Under de sista åren av sitt liv hedrades han med en rad dokumentärer och retrospektiva program om hans liv och karriär. SVT sände flera dokumentärer där han själv deltog och berättade om sin karriär, och hans revyer och låtar fick ny spridning genom TV-sändningar och digitala utgåvor. Det blev tydligt att hans inflytande inte bara var historiskt, utan att han fortfarande var en levande legend inom svensk underhållning.


Povel Ramel gick bort den 5 juni 2007, 85 år gammal. Hans bortgång markerade slutet på en era inom svensk underhållning, men hans arv levde vidare i de otaliga låtar, revyer och shower han skapat. Han lämnade efter sig en rik skatt av musik och humor, och hans betydelse för svensk kultur kunde knappast överskattas.


Povel Ramel var inte bara en artist – han var en institution inom svenskt nöjesliv, en visionär som förändrade revy- och musikscenen och som fortfarande, långt efter sin bortgång, sätter avtryck i svensk kultur.

 
 
 

Comentários


bottom of page